روشهای مبارزه باانگل های خارجی گوسفند و بز(1)

سمپاشی گوسفند

سمپاشی گوسفند


روشهای مبارزه باانگل های خارجی گوسفند و بز

 از مهمترین نکات قبل از سمپاشی این است که دامهای آلوده را در سریعترین زمان ممکن از دامهای سالم جدا کرد .
چنانچه کنه یا انگل های دیگر در بدن گوسفند و بز مشاهده گردد لازم است بلافاصله دام را از گله جدا کرده و در یک جای تنها  قرنطینه کرد  دامهای قرنطینه شده نباید تا درمان کامل داخل گله شوند.
حمام ضد کنه

حمام ضد کنه سیار

سمپاشی جایگاه نگهداری دام :

یکی دیگر از را ههای مبارزه با کنه و انگل های خارجی  سمپاشی جایگاه دام است. مناسبترین زمان سمپاشی برای دامها در منطق  روستایی که فصول سرد در آغل نگهداری میشوند، اوایل پاییز یعنی قبل از شروع استفاده از آغل است. در واحدهای صنعتی که در بیشتر فصول سال دامها در جایگاه نگهداری میشوند، لازم است دو بار در سال یعنی در ابتدای بهار و پاییز سمپاشی جایگاه دامها  انجام  پذیرد .
یکی از روشهای  مناسب برای سمپاشی جایگاه، اسپری کردن است که با استفاده از سموم مجاز صورت میگیرد. توجه کنید برای سمپاشی، آغل خالی از دام بوده و تمامی در و پنجره ها به مدت 24 ساعت بسته باشد.

نکته مهم:

قبل از سمپاشی جایگاه، تمامی مواد خوراکی را خارج کرده و آغل را به طور کامل تمیز کنید.

روش اسپری کردن دام:

سمپاشی ضد کنه گوسفند

سمپاشی ضد کنه گوسفند

پاشیدن سمهای ضد کنه بر روی بدن دام، یکی دیگر از روشهای مبارزه با انگلهای خارجی است. در این روش سموم مورد نظر به صورت پودر روی پوست بدن دام پاشیده میشود. این کار در دامدار یهای کوچک با دست و در دامدار یهای متوسط و بزرگ با استفاده از سمپاشهای دستی و یا موتوری صورت میگیرد.

حمام ضدکنه:

امروزه مؤثرترین وکاربردی ترین روش برای مبارزه با انگلهای خارجی گوسفند بویژه کنه ها، استفاده از حمام ضد کنه است. این روش در تمامی واحدهای پرورش گوسفند بویژه واحدهای دامپروری  متوسط و بزرگ توصیه میشود.

قسمتهای مختلف سسیتم حمام کنه:

قسمت های مختلف حمام ضد کنه

قسمت های مختلف حمام ضد کنه

ساختمان حمام کنه از چهار قسمت تشکیل شده است

1-محل انتظار

اولین بخش از حمام کنه است. دامها ابتدا به این قسمت وارد شده و منتظر ورود به بخش بعدی میمانند. مساحت این بخش حدود یک متر مربع برای هر گوسفند کافی است.

2-راهروی هدایت دام به داخل حوضچه:

این راهرو برای هدایت دامها به داخل حوضچه طراحی میشود. عرض آن باید در حدی باشد که دامها بتوانند در داخل آن به طور مستقیم و رو به جلو حرکت کند و فضای کافی برای برگشت نداشته باشند. عرض حدود 50 سانتیمتر و طول 6- 3 متر برای آن مناسب است.

3-حوضچه:

اصلیترین بخش حمام است. دا مها پس از عبور از راهرو، وارد حوضچه میشوند. طول 6-4 متر، عرض 40 – 50 سانتیمتر و عمق 1.2-1.8متر برای آن مناسب است. دیواره حوضچه باید کمی بالاتر از سطح زمین اطراف باشد تا مانع ورود آلودگی به داخل آن شود.
قسمت انتهایی آن که محل خروج دامهاست باید به شکل شیبدار و پلکانی ساخته شود تا دامها براحتی بتوانند از آن عبور کرده  و به قسمت استراحت بپردازد   . کف این قسمت باید دارای شیب ملایمی به سمت محل خروج فاضلاب بوده تا آب را بعد از استفاده به چاه فاضلاب هدایت کند.

4- محل استراحت و خشک شدن

آخرین قسمت حمام کنه است که برای استراحت و خشک شدن گوسفندان بعد از حمام دهی طراحی میشود. مساحت مناسب برای این بخش 1 الی 1.2 متر مربع برای هر رأس گوسفند کافی است. گوسفندان بعد از حمام دهی حدود 2- 1 ساعت در این قسمت استراحت میکنند و سپس خارج میشوند. کف این قسمت باید دارای شیبی ملایم به سمت حوضچه باشد تا آب خارج شده از بدن دامها به داخل حوضچه برگشت داده شود.

انواع حمام کنه:

ثابت

معمو ل ترین شکل این نوع از حمام، که برای بیشتر واحدهای پرورش گوسفند کشور استفاده میشود، همان حمام سنتی ضد کنه است. انواع دیگری نیز از این نوع در مناطق مختلف کشور مورد استفاده پرور ش دهندگان گوسفند قرار میگیرد .

متحرک:

نوع متحرک حمام نیز ممکن است به شکلهای گوناگون ساخته شود ولی به طورکلی شکل فلزی در این نوع کاربرد بیشتری دارد.

مرکز تخصصی بهداشت دام در نظر دارد با ورود دستگاه سمپاش سیار به کشور و سمپاشی گوسفندان در جای جای کشور ایران این مهم را به انجام برساند برای استفاده از خدمات این مرکز به شماره 09127003652 تماس بگیرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکتر گلابگیران 09127003652