انگلهای خارجی گوسفند و بز

سمپاشی جایگاه دام

سمپاشی جایگاه دام


انگلهای خارجی گوسفند و بز

انگلهای خارجی گوسفند و بز خیلی زیاد هستند. مهمترین آنها را برای شما معرفی می کنیم:

کنه، جرب، شپش، کرم، مگس و حشرات. در این جا به تعدادی از این انگلها به طورخلاصه  شرح داده می شود .

جرب

جربها موجودات بسیار ریزی هستند که فقط با میکروسکوپ دیده شده وعامل بیماری گال یا گری در گوسفند و بز می باشند  .

علائم انگل:

جربها پس از دسترسی به پوست گوسفند، آن را سوراخ کرده و به زیر پوست نفوذ کرده  و سبب خارش شدید در بدن دام میشوند خارش ایجاد شده سبب میشود دام بدن خود را به دیوار مالیده  و در نتیجه باعث ریزش پشم گردد. در برخی اوقات مالش زیاد سبب بروز زخم در بدن دام میگردد.

شپش

شپشها انگلهای دائمی حیوانات بوده و بیشتر در قسمتهای کم موی بدن مثل اطراف بیضه، کشاله ران و زیر شکم مشاهده میشوند. وسایل آلوده مثل ماشین پشم چین میتواند عامل انتقال از دامی به دام دیگر باشد .

علائم انگل:

از علائم دا مهای مبتلا این است که در اثر خارش شدید خود را به دیوار و یا اجسام اطراف خود میمالند به طوری که سبب ایجاد آسیبهایی در پوست و پشم میشود. دامهای ضعیف و لاغر بیشتر به شپش مبتلا میشوند.

کنه

مبارزه با کنه ها مرکز بهداشت دام

مبارزه با کنه ها مرکز بهداشت دام

کنه ها مهمترین انگلهای خارجی گوسفند بوده و سبب بروز هزینه های سالیانه چشمگیری به دامداران  میشوند. کنه ها در خیلی از مکانها بویژه دامدار یها زندگی میکنند و از طریق چسبیدن به بدن دام سبب خسارت میشوند.

خسارت ناشی از کنه ها

کنه ها با چسبیدن به پوست گوسفند و گزش آن سبب کاهش ارزش پوست و پشم شده و همچنین با مکیدن خون دام سبب لاغری و در نتیجه کاهش تولید گوشت و شیر میشوند. از طرفی با انتقال بیمار یهای گوناگون به دام، دامدار را مجبور به صرف هزینه برای درما ن میکنند. کنه ها علاوه بر انتقال بیمار یهای دامی، میتوانند به طور مستقیم از طریق نیش، بیمار یهایی را نیز به انسان منتقل کنند و سبب مشکلاتی از این طریق

شوند

تقسیم بندی کنه ها:

کنه ها متعلق به شاخه بندپایان بوده و به دو خانواده کنه های سخت و نرم تقسیم میشوند.

الف: کنه های سخت: این نوع کنه ها در طول سال فقط یک بار تخم ریزی میکنند.

فعالیت اصلی آنها در ماههای گرم سال است. هر کنه ماده قادر است هزاران عدد تخم تولید کند. از هر تخم یک نوزاد تولید شده که در شکاف دیوارهای آغل مخفی شده و پس از مدتی خود را به بدن دام رسانده و مستقر میشود. این کنه ها در لای پشمها و بیشتر در نواحی بدون پشم و موی بدن دام مثل گوش، کشاله های ران و زیر دنبه چسبیده و شروع به مکیدن خون میکنند.

ب: کنه های نرم: این گونه از کنه ها نیز همانند کنه های سخت پس از جفتگیری تخمریزی میکنند ولی تعداد تخمهای آ نها خیلی کمتر است. کنه های نرم در طول عمر خود چند بار تخمریزی میکنند. این کنه ها روز در شکاف دیوارها بوده و شبها به بدن دام می چسبند و بیشتر انگل پرندگان هستند  .

دو بیماری مهم گوسفند توسط کنه

زردی

عامل بیماری زردی، یک انگل خونی به نام تیلریا است. این عامل در اثر نیش کنه به خون دام منتقل میشود. در فصول گرما مثل اواخر بهار و تابستان همزمان با فعالیت کنه ها شیوع بیماری شدت مییابد.

نشانه های دام بیمار:

با لارفتن درجه حرارت بدن، خستگی، تورم پل کهای چشم، ریزش اشک، زرد شدن رنگ چشم ها و کاهش اشتهای دام میتواند از علائم زردی دام باشد.

را ههای درمان:

واکسیناسیون دا مها در اواخر پاییز تا اواخر زمستان برای پی شگیری توصیه میشود. از بین بردن کنه ها راه اصلی پیشگیری است که در بخشهای بعدی توضیح داده خواهد شد.

خون شاش

این بیماری نیز توسط کنه به گوسفند منتقل میشود. عامل آن یک نوع انگل خونی است که در فصل تابستان با شروع فعالیت کنه ها بیشتر دیده میشود.

نشانه های دام بیمار:

تب، وجود خون در ادرار و زردی

رو شهای مبارزه با کنه

جدا کردن دا مهای آلوده

اولین قدم برای از بی نبردن کنه جد اکردن دامهای آلوده به کنه است. چنانچه کنه یاکنه هایی در بدن دام مشاهده شود لازم است بلافاصله دام را از گله جدا کرده و در یک جای منفرد قرنطینه کرد. بدین ترتیب از انتقال کنه به دا مهای دیگر جلوگیری میشود. دا مهای قرنطینه شده نباید تا درمان کامل داخل گله شوند.

سمپاشی جایگاه

یکی دیگر از را ههای مبارزه با کنه سمپاشی جایگاه دام است. مناسبترین زمان سمپاشی برای دا مهای روستایی که فصول سرد در آغل نگهداری میشوند، اوایل پاییز یعنی قبل از شروع استفاده از آغل است. در واحدهای صنعتی که در بیشتر فصول سال دا مها در جایگاه نگهداری میشوند، لازم است دو بار در سال یعنی در ابتدای بهار و پاییز این کار صورت پذیرد.

روش مناسب برای سمپاشی جایگاه، اسپر ی کردن است که با استفاده از سموم مجاز صورت م یگیرد. توجه کنید برای سمپاشی، آغل خالی از دام بوده و تمامی در وپنجره ها به مدت 24 ساعت بسته باشد.

نکته مهم:

قبل از سمپاشی جایگاه، تمامی مواد خوراکی را خارج کرده و آغل را به طور کامل تمیز کنید.

اسپری کردن دام

پاشیدن سمهای ضد کنه بر روی بدن دام، یکی دیگر از رو شهای مبارزه با انگلهای خارجی است. در این روش سموم مورد نظر به صورت پودر روی پوست بدن دام پاشیده میشود. این کار در دامداریهای کوچک با دست و در دامدار یهای متوسط و بزرگ با استفاده از سمپا شهای دستی و یا موتوری صورت میگیرد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکتر گلابگیران 09127003652