پشم چینی در گوسفند و بز

سفر دکتر گلابگیران به سیرجان

سفر دکتر گلابگیران به سیرجان


پشم چینی در گوسفند و بز

آیاتا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چرا پشم چینی گوسفند و بز انجام می شود ؟

 پشم گوسفندان یکی ازمهم ترین مواد اولیه در صنایع نساجی بوده وانسان  از گذشته توانسته از این الیاف در تهیه پوشاک استفاده نماید.

می توان گفت از دلایل اصلی توسعه قالیبافی در ایران وجود مواد اولیه یعنی پشم بوده است و با وجود این ماده اولیه باارزش هنر و صنعت فرش بافی رونق پیدا کرده است .

پشم برای مردمان عشایر اهمیت بسزایی دارد زیرا در بافنن فرش و گلیم  مورد استفاده قرار گرفته و عشایر با فروش محصولات تولید شده از پشم گوسفند دسترسی به منبع درآمدی مهمی دارند .

متاسفانه کیفیت و کمیت پشم ایرانی بخاطر نداشتن اطلاع کافی دامداران ایران از حد مطلوبی برخوردار نیست . و در این زمینه نیاز به اطلاع رسانی و آموزش دامداران سراسر ایران می باشد .

چیدن پشم گوسفندان برای خنک نگه داشتن دام و همچنین رعایت مسائل بهداشتی دام و بیماریهای انگلی و جلدی بسیار حائز اهمیت می باشد .

تیپ های اهلی و وحشی گوسفند و بز بیشتر در مناطق سردسیر و ارتفاعات زندگی کرده و این امر باعث توسعه و تحریک رشد و ضخیم شدن بدن در این حیوانات می شود . بنابراین وظیفه پشم گوسفند حفاظت و گرم نگهداشتن حیوان بوده که بعد از اهلی کردن حیوانات به دست بشر مورد استفاده تولیدی و صنعتی قرار گرفته است .

پشم چینی گوسفند افشار و قزل

پشم چینی گوسفند افشار و قزل

شرایط گوسفند برای پشم چینی :

اغلب دامداران برای پشم چینی ابتدا دام های چاق نظیر قوچ ها ، میش های قصر و شیشک ها را انتخاب می کنند و میش های شیرده را بعد از آنها پشم چینی می کنند . دامدار باید از پشم چینی دام های لاغر ، ضعیف و آبستن خودداری نماید .

در دام های لاغر به علت چسبیدن بیش از حد الیاف به پوشت ماشین های پشم چینی به سختی عمل می کنند و گاها باعث بریدگی و اذیت حیوان می گردند .

دامداران گوسفندان دارای پشم رنگی را جدا کرده و در پایان کار پشم آنها را می چینند . حیوانات یک ساله نیز جدا شده و جداگانه پشم چینی می شوند .

نکته :

قبل از پشم چینی از سلامت گله گوسفند اطمینان حاصل نمائید زیرا بسیاری از بیماریهای قابل انتقال به انسان مانند تب مالت (بروسلوز) سیاه زخم (شاربن) و مانند آنها می توانند از طریق پوست و تنفس به فرد پشم چین منتقل گردند.

پشم چینی گوسفند

پشم چینی گوسفند

زمان پشم چینی :

در ایران گوسفندان هر سال طی یک یا دو نوبت در فصل بهار یا تابستان پشم چینی می شوند . موی بزها اغلب در یک نوبت در سال و در ابتدای تابستان انجام می شود .

پشم چینی در گوسفند به عواملی مانند نژاد ، روش پرورش (متراکم و باز ) نوع تولید پروراری یا داشتی بستگی دارد.

پشم چینی پیش از موعد موجب بیماری حیوان می شود و پشم چینی دیر هنگام نیز موجب تنش حرارتی در دام می گردد. همچنین در گرمای خیلی زیاد رشد پشم متوقف می گردد.

رعایت  نکردن زمان مناسب برای پشم چینی  موجب  کاهش کیفیت پشم ، کندی رشد و کاهش سایر تولیدات گوسفند و بز می گردد.

دکتر محسن گلابگیران ایلام

دکتر محسن گلابگیران ایلام

برای تماس با اکیپ تخصصی پشم چینی مرکز بهداشت دام به مدیریت دکتر محسن گلابگیران با شماره 09127003652 تماس بگیرید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    دکتر گلابگیران 09127003652